Vidar Kleppes blogg

mars 11th, 2009

Full bompengeforvirring i FrP

av Vidar Kleppe   Lagret under: 1     Stikkord:, , ,      

Selv om Fremskrittspartiet er prinsipielt mot bompenger, har Siv Jensen forståelse for at Terje Søviknes har gått med på en bompengepakke for vegprosjektet Rådal-Svegatjørn, sier hun til Bergens Tidende i dag (onsdag). I forrige måned ble en av FrPs kommunestyremedlemmer i Namsos, Roald Korssjøen, ekskludert fra partiet for å ha stemt for bompenger, og for et par uker siden skrev stortingsrepresentant Arne Sortevik i et leserbrev at ”den usosiale bompengebeskatning av bilistene er direkte grotesk”.

Kommunestyrerepresentant for Frp i Namsos, Roald Korssjøen, ble kastet ut av partiet da han sa ja til bompengefinansiering av ny riksveg 17. I følge Namdalsavisa mente Korssjøen at vegprosjektet burde gjennomføres så raskt som mulig, og valgte derfor å stemme ja til bompenger. Det ble ikke tatt nådig opp av Fremskrittspartiet sentralt. Under sentralstyremøtet i februar ble det vedtatt at han skulle ekskluderes. Nå benytter Terje Søviknes nøyaktig samme begrunnelse for bompenger på den nye vegstrekningen mellom Os og Bergen, og får full støtte fra Siv Jensen, som poserer for Bergens Tidendes fotograf der vegen skal begynne.

Gruppeleder i Frp i Namsos kommunestyre, Ståle Busch, støttet Frps sentrale beslutning: ”Roald Kossjøen har ikke stemt i tråd med partiets klare standpunkt i en viktig prinsippell sak. Det er høyt under taket i Frp, men når det gjelder bompenger og eiendomsskatt, skal det ikke være tvil om hva Frp står for,” sa Ståle Busch til Namdalsavisa. Det er uklart om han nå vil følge opp med å foreslå eksklusjon av Siv Jensen og Terje Søviknes.

Tidligere har en lang rekke kjente FrP-politikere stemt for bompenger.

 I Hordaland fylkesting gikk Fremskrittspartiet inn for bompenger for å finansiere Hardangerbroen. I Os gikk Fremskrittspartiet, ledet av ordfører Terje Søviknes, inn for bompenger på en ny veistrekning mellom Os og Bergen allerede for flere år siden..

I Oslo stemte Fremskrittspartiet for den såkalte ”Oslopakke 3”, en veipakke som innebar en økning av bompengene rundt byen, som det samme partiet har programfestet å fjerne. I Oslo var Peter N. Myhre fra FrP samferdselsbyråd. I Bergen gikk FrP til valg som en garantist mot bompenger. I dag har Fremskrittspartiet ordføreren, og bompengene eksisterer fremdeles. FrP lovet også å fjerne eiendomsskatten, men er nå fornøyd med at den ikke er øket. Se her.

I Fjell kommune på Sotra deltar FrP i et samarbeid med andre partier. Der vil varaordfører Georg Indrevik (FrP) ha en representativ folkeavstemning eller en meningsmåling om bompenger på et nytt veisamband mellom Sotra og fastlandet.

Avisen Strandbuen viste i en artikkel til at Fremskrittspartiet i mai 2008 foreslo folkeavstemming om alle bompengeprosjekt. Noen måneder senere var Fremskrittspartiet blant de største motstanderne av folkeavstemming om bompengeprosjektet Ryfast, som skal binde Ryfylke sammen med Stavangerdistriktet.

Når det gjelder politikk er det riktig å snakke om et nytt Fremskrittsparti, som fører en helt annen politikk på viktige områder enn det partiet tidligere har gjort, blant annet er de begynt å stemme for bompenger og eiendomsskatt flere steder i landet. Noe Demokratene aldri vil finne på å gjøre. Når det gjelder en rotet og udemokratisk organisasjonspraksis, er derimot Fremskrittspartiet det samme gamle
En kommunestyrerepresentant i Namsos blir ekskludert for å stemme for bompenger, mens personer som Terje Søviknes og Peter N. Myhre får fortsette som sentrale medlemmer, og belønnes med viktige posisjoner i partiet, og nå får til og med Søviknes full oppbakking for bompengeprosjektet fra Siv Jensen. Det er ikke likhet for loven. Jeg kjenner meg igjen fra den tiden jeg selv var medlem og FrPs sentralstyre startet med sitt eksklusjonshysteri

 I en artikkel i ABC Nyheter skrev Arne Sortevik, bare for et par uker siden, at Fremskrittspartiet er det eneste partiet som er imot bompenger. ”Først blir bilistene tvunget til å betale over 50 mrd. kroner i bilavgifter hvert eneste år, og så blir de tvunget til å betale 6 mrd. ekstra i bompenger. Folk flest betaler nå 30 % mer bompenger enn i forrige stortingsperiode, mens de rød-grønne bruker 23 % mindre på vei enn i 1995. Den usosiale bompengebeskatningen av norske bilister er direkte grotesk,” skrev han.

Men bompengebeskatningen er åpenbart ikke mer grotesk enn at Fremskrittspartiet stemmer for bompenger i en lang rekke kommuner landet over.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

2 kommentarer

  1. Det er noe som heter “Jo flere kokker, jo mere søl”? Hetri ligger sat man har et partiprogram å forholde seg til, men i den grad man ønmsker å gå på tvers av publisert partiprogram, så bnør dette klareres med partiets ledelse på forhånd?

    Det er forøvrig noe som gjelder for alle partier og ikke bare Frp. Se på hvordan SV oppfører seg til tross for at de faktisk sitter i den samme regjeringen de demonstrerer imot på Løvebakken!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Comment av ARGUS37 — mars 11, 2009 @ 1:19 pm

  2. Kan man ikke bare fjærne veiavgiten helt og heller ha autopass punkter for eksempel på fylkesdelene og kommunedelene i steden?

    Da vil jo folk betale for det dem kjører (les belaster veien med av slitasje) De som bruker bilen lite og innenfor et begrenset område slipper billig i fra det. Har egentlig ikke så mye å si siden de sliter lite på veien. De som kjører mye og sliter mere på veiene betaler selvsagt mer ettersom de passerer flere autopasspunkter.
    En annen ting er jo at alle som er her “på besøk” vil også betale sin andel av veivedlikeholdet. Da blir det jo greit at flere tusen vogntog bruker en veistrekning i løpet av et år, de betaler jo for å kjøre akkurat der på den veien.
    Veivesenet vil jo få det lettere med å fordele midler også. Et fylke med hard trafikk soper jo inn midler i henhold til trafikkbildet på veiene og mere rettferdig kan det da vel ikke bli.

    …bare slenger ut noen ideer her ;-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Comment av Røti — mars 11, 2009 @ 1:25 pm

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00